Saturday, November 28, 2015

Berlari 🏃

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim 💕
Assalamualaikum 🌷

"Fafirru ilallah"
"Berlarilah menuju Allah"

Berlari. Berlari menuju Allah.
Tidak kisah bagaimana cara kita menuju Allah.
Berlari pecut kah? Larian santai atau berlari anak-anak. Kalau tidak mampu untuk berlari, berjalan. Tidak mampu untuk berjalan, mengesot. Tidak mampu nak mengesot, merangkak. Kerana yang utama, bukan cara kita, tetapi arah kita. Benarkah arah kita berlari? Benarkah arah kita sekarang sedang menuju kepada Allah?

*Refleksi diri*

Kita selalu melihat hidayah yang Allah bagi sebagai perkara yang mudah. Namun, hidayah Allah itu sebenarnya amat bernilai harganya.

Allah selalu menjadikan sesuatu yang kompleks itu mudah di mata manusia. Bukti kekuasaan Dia. Sebagai contoh, pasangan suami isteri yang ingin mendapatkan anak, hanya perlu "bersama", nampak mudah di mata kita manusia, sedangkan proses penciptaan bayi itu amat rumit. Kalau semudah itu proses untuk mendapatkan anak, mesti berderet orang yang dapat A+ Biologi. Bermula dari setitis air mani, segumpal daging, tulang belulang dan menjadi makhluk yang dipanggil manusia. Begitu hebat penciptaan Allah sehingga tidak terjangkau oleh akal kita.

Hebatnya kekuasaan Allah. Menjadikan langit tanpa tiang. Kita, manusia, nak buat kilang paku yang sebesar ibu jari itu pun memerlukan kilang yang besar. Lemahnya manusia, namun terkadang mendabik dada dengan kehebatan yang tak seberapa sehingga lupa Dia, yang lebih berkuasa.

Hidayah Allah. Kita tak boleh tunggu hidayah Allah tanpa usaha. Kita sendiri kena mencari hidayah Allah. Lihat kekuasaan alam. Alam adalah bukti kekuasaan Allah. Semakin kita mentadabbur alam, semakin kita meyakini dan mengenali sifat-sifat Allah. Jom paksa diri kita berubah. Paksa diri kita, untuk berlari menuju Allah. Kerana, kita sendiri tidak pasti sampai bila persinggahan kita di dunia. Jangan sia-siakan waktu kita di dunia. Kelak, merana di sana. Memohon untuk kembali ke dunia, mencari amal untuk kembali kepada Nya.

Olahan dari buku Ustaz Ebit Lew, Menelusuri Cinta. 💕

No comments:

Post a Comment